دلیل خشکی دهان سالمندان

 

مطالعات جدید نشان می دهد خشکی دهان سالمندان می تواند عوارض جانبی برخی داروها باشد.خشکی دهان به معنی عدم وجود بزاق کافی است که به طور شایع در سالمندان دیده می‌شود. این وضعیت می‌تواند باعث بروز مشکلاتی در بلع، جویدن، خوردن و حتی صحبت‌کردن شود. به علاوه خشکی دهان احتمال پوسیدگی دندان و عفونت دهان را افزایش می‌دهد.

نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد خشکی دهان سالمندان می‌تواند به دلیل عوارض جانبی برخی داروها باشد. در این گزارش آمده است داروی درمان بی اختیاری ادرار، افسردگی، بی‌خوابی، اختلال اضطراب و داروهای کاهش فشار خون از جمله مهمترین داروهایی هستند که باعث خشکی دهان می‌شوند.

مطالعات نشان می‌دهد است داروهای درمان بی‌اختیاری ادرار، احتمال خشکی دهان را نسبت به دارونما شش برابر افزایش می‌دهند.

محققان به پزشکان و متخصصان بهداشت توصیه می‌کنند قبل از تجویز دارو به طور منظم عوارض جانبی آن را شناسایی و در بیمار کنترل کنند و در صورت لزوم داروی دیگری جایگزین کنند یا دوز دارو را تغییر دهند.

نتایج این مطالعه در نشریه American Geriatrics Society منتشر شده است.

روش‌های پیشگیری از مسمومیت‌های دارویی در سالمندان

 

کارشناس سازمان غذا و دارو روش‌های عدم بروز مسمومیت‌های دارویی در سالمندان را تشریح کرد.

الناز بهروز کارشناس دارو در خصوص عوامل بروز مسمومیت داروئی در سالمندان اظهار داشت: تشابه ظاهری شکل داروها، ابتلاء به فراموشی، عدم اطلاع از نام داروها، بی سوادی یا کم سوادی و یا خوانا نبودن مقادیر مصرفی دارو مندرج روی جعبه دارویی ممکن است منجر شود تا سالمندان داروی خود را به اشتباه یا بطور تکراری مصرف نمایند.

بهروز، روش‌های عدم بروز مسمومیت های دارویی در سالمندان را تشریح کرد و توصیه کرد:

۱) برای جلوگیری از مسمومیت دارویی در سالمندان باید بر مصرف داروی افراد مسن خانواده نظارت داشته باشید.

۲) بهترین روش برای پیشگیری از خوردن دوز تکراری دارو، یادداشت کردن دفعات مصرف دارو و یا قرار دادن قرصها در داخل جعبه های مخصوص تقسیم بندی شده موجود در داروخانه ها ،برحسب صبح، ظهر، شب و یا روزهای هفته می باشد.

۳) داروها را در بسته بندی اولیه آنها نگهداری نمائید تا در صورت مصرف اشتباهی، قادر باشید اطلاعات لازم را در اختیار پزشکان قرار دهید.

در ادامه این کارشناس دارویی گفت: ایجاد استفراغ در مسمومیت ها تنها باید به توصیه پزشک باشد چرا که این عمل در برخی از مسمومیت‌های دارویی سبب وخامت اوضاع بیمار خواهد شد.

وی افزود: مصرف مقادیر بالای بسیاری از داروها در اقدام به خودکشی، ممکن است در ابتدا علامت و نشانه خاصی نداشته باشد ولی وضعیت فرد مسموم به طور ناگهانی وخیم گردد و یا در آینده منجر به صدمات دائمی کبد و کلیه در فرد مسموم شود.به عنوان مثال مصرف خودسرانه داروی استامینوفن جهت درمان درد و تب بیش از مقادیر درمانی، منجر به صدمات کبدی خواهد شد. بنابراین ارجاع فرد مسموم به بیمارستان بسیار حیاتی است.

در پایان بهروز یادآور شد: در برخورد با فرد مسموم غیر هوشیاری که در کنارش بسته های دارو خورده شده وجود دارد، ضمن حفظ خونسردی خود و عدم القاء استفراغ در این فرد، بسته های دارویی را همراه بیمار به بیمارستان ببرید.

آخرین اخبار

  عضو هیات مدیره انجمن علمی مددکاری اجتماعی کشور اظهار داشت: متاسفانه بسیاری از سالمندان در...
aghaliathaie-mazhabi-baharestan-salamat

نظرسنجی

آیا محتوی سایت برای شما کاربردی بوده است ؟

ورود اعضا